Ἀγαπητοί μου,
Ἡ Ἱερά Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος κατά τή Συνεδρία τῆς 11ης Μαΐου 2023, μετά ἀπό εἰσήγηση τῆς Συνοδικῆς Ἐπιτροπῆς ἐπί τῶν αἱρέσεων ἐπικαιροποίησε παλαιότερη ἀπόφασή της γιά τήν καθιέρωση τῆς τρίτης Ἑβδομάδος τοῦ μηνός Ὀκτωβρίου ὡς Ἑβδομάδος Ἀντιαιρετικοῦ ἀγῶνος.
Ἡ Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ εἶναι ἐκείνη πού κράτησε ἀπ’ἀρχῆς μέχρι σήμερα ἀνόθευτη τήν πίστη μας μέσα στό διάβα τῶν αἰώνων. Πάντοτε ὅμως παραμόνευε ὁ κίνδυνος νά ἀλλοιωθῇ ἡ ὀρθή πίστη τῆς Ἐκκλησίας, γιατί σ’ὅλες τίς ἐποχές ὑπῆρχαν οἱ «ψευδοδιδάσκαλοι καί ψευδοπροφῆτες» μέ σκοπό νά διδάξουν διαφορετικές διδασκαλίες, ὡς «προοδευτικές» καί «σωτηριώδεις». Εἶχε γραφεῖ ἐξ ἄλλου στό Εὐαγγέλιο τοῦ Ματθαίου: «Προσέχετε ἀπό τῶν ψευδοπροφητῶν, οἵτινες ἔρχονται πρός ὑμᾶς ἐν ἐνδύμασι προβάτων, ἔσωθεν δέ εἰσίν λύκοι ἄρπαγες» (Ματθ. ζ΄,15).
Ἔτσι ἐμφανίστηκαν καί δραστηριοποιήθηκαν οἱ αἱρέσεις ὅλων τῶν ἐποχῶν. Ὡς καινοφανεῖς διδασκαλίες, οἱ ὁποῖες ἔμελλαν, δῆθεν, νά διορθώσουν λάθη στή διδασκαλία τοῦ Εὐαγγελίου ἤ νά συμπληρώσουν ὑπάρχοντα κενά. Ἄλλοτε μέσα ἀπό τό χῶρο τῆς Ἐκκλησίας καί ἄλλοτε ἔξωθεν. Δέν ἦταν, γιά παράδειγμα, ξένος γιά τήν Ἐκκλησία τοῦ Χριστοῦ ὁ μεγάλος καί ἐπιφανής θεολόγος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἀλεξανδρείας Ἄρειος, πού προσπάθησε νά εἰσαγάγει μέσα στήν Ἐκκλησία τήν καινοφανῆ καί πλήρως λανθασμένη ἄποψη, ὅτι ὁ Χριστός δέν εἶναι ὁ πραγματικός Υἱός καί Λόγος τοῦ Θεοῦ, ἀλλά τό τελειότερο κτῖσμα τοῦ Θεοῦ. Ἕνα κτῖσμα, δηλαδή, πού δέν μᾶς σώζει, γιατί δέν εἶναι τέλειος Θεός.
Τέτοια περίπου ἀρχή καί δράση εἶχαν καί ὅλες οἱ ἄλλες αἱρέσεις ὅλων τῶν ἐποχῶν. Τέτοιες πλάνες προσπάθησαν νά εἰσαγάγουν στή διδασκαλία τῆς Ὀρθόδοξης Ἐκκλησίας μας, οἱ «Μάρτυρες τοῦ Ἰεχωβᾶ», ἤ «Χιλιαστές», ἤ «Χριστιανοί μάρτυρες τοῦ Ἰεχωβᾶ», ὅπως σήμερα θέλουν νά ὀνομάζονται, προκειμένου νά γίνεται πιό πειστική ἡ διδασκαλία των. Καί δέν εἶναι οἱ μόνοι, οἱ ὁποῖοι δημιουργοῦν θέματα μέσα στό χῶρο τῆς Ἐκκλησίας μας. Οἱ ἀναρίθμητες ὁμάδες καί παραφυάδες τῶν Προτεσταντῶν καί Πεντηκοστιανῶν καί τόσων ἄλλων ἀρνητῶν τῆς πίστεως τῆς Ἐκκλησίας τοῦ Χριστοῦ, ἐπιφέρουν σύγχυση καί ταραχή στούς κόλπους τῆς Ἐκκλησίας, ἀρνούμενοι τήν διδασκαλίαν τῶν Πατέρων τῆς Ἐκκλησίας περί τῶν μυστηρίων καί τῆς σωτηρίας γενικώτερα.
Στή σύγχρονη ἐξ ἄλλου ἐποχή δημιουργεῖται ἀκόμη μεγαλύτερος κίνδυνος στή διδασκαλία τοῦ Εὐαγγελίου ἀπό αἱρέσεις καινοφανεῖς. Ἕνα πλῆθος ἀποκρυφιστικῶν ἀπόψεων ἐμφανίζεται στίς μέρες μας, εὐαγγελιζόμενο τόν «Μεσσία» τῆς «Νέας Ἐποχῆς» πού θά φέρει νέες ἀποκαλύψεις στόν κόσμο καί θά ἐγκαθιδρύσει μία «Νέα Παγκόσμια Θρησκεία». Ὁ «διαλογισμός» ἀπό τήν ἄλλη πλευρά ὁρίζεται «ὡς ἡ ἀναγκαία μέθοδος μέσα ἀπό τήν ὁποία μαθαίνει ὁ νοῦς νά συγκεντρώνεται» μέ τούς ὑποστηρικτές του νά θεωροῦν ὅτι ἡ νέα μέθοδος τῆς γυμναστικῆς τοῦ σώματος καί τοῦ πνεύματος «γιόγκα» εἶναι ἡ καταλληλότερη ἄσκηση, ὥστε ἐπιβλήθηκε στά γυμναστήρια τῆς πατρίδας μας. Τέλος οἱ μέθοδοι θεραπειῶν πού ὀνομάζονται ἐναλλακτικές θεραπεῖες (βελονισμός ρεφλεξολογία, ρέϊκι, κ.λ.π.) ἔχουν ἀποκτήσει ἕνα μεγάλο πλῆθος ἀσθενῶν πού καταφεύγουν σ’αὐτές μέ ἐπικίνδυνες προεκτάσεις καί συχνά ἀνεπιθύμητα ἀποτελέσματα γιά τήν ψυχική καί σωματική ὑγεία των.
Ἀδελφοί μου.
Ὁ μόνος ἀσφαλής τρόπος γιά νά μήν πέσει κάποιος θῦμα τῶν αἱρέσεων, εἶναι νά ἀνήκει συνειδητά στήν Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία, τήν μοναδική κιβωτό τῆς σωτηρίας γιά τόν ἄνθρωπο, καθώς διετήρησε ἀνόθευτο τό Εὐαγγέλιο καί τήν παράδοση πού μᾶς ἐκληροδότησε τό Ἅγιο Πνεῦμα διά τῶν Ἁγίων Ἀποστόλων καί τῶν διαδόχων τους. Ἔτσι μόνο σκεπάζεται ἀπό τή Θεία Χάρη, φωτίζεται ἀπό τό Ἅγιο Πνεῦμα καί καθοδηγεῖται μέ ἀσφάλεια στό δρόμο τῆς σωτηρίας του. Γι’αὐτό σᾶς παρακαλῶ νά εἶστε συνειδητά ἑνωμένοι μέ τήν ἁγία μας Ἐκκλησία ἡ ὁποία ἐξασφαλίζει τήν ἐν Χριστῷ ζωή καί σωτηρία μας.
Μετ’ εὐχῶν
Ὁ Μητροπολίτης
† Ὁ Θεσσαλιώτιδος καὶ Φαναριοφερσάλων
Τ Ι Μ Ο Θ Ε Ο Σ