Κυριακή, 14 Δεκεμβρίου, 2025
karditsain.gr
  • Αρχική
  • Τοπικά
  • Παραπολιτικά
  • Ελλάδα
  • Επιχειρείν
  • Πυθία
  • Διεθνή
  • Διάφορα
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Τοπικά
  • Παραπολιτικά
  • Ελλάδα
  • Επιχειρείν
  • Πυθία
  • Διεθνή
  • Διάφορα
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
karditsain.gr
No Result
View All Result

Παπαγεωργίου Σωτήρης: Πληρώνουμε τα ακριβότερα καύσιμα στην Ευρώπη!

  • Newsroom
  • 4 Σεπτεμβρίου, 2023
Παπαγεωργίου Σωτήρης: Πληρώνουμε τα ακριβότερα καύσιμα στην Ευρώπη!
ShareTweet

Με την πάροδο ενάμιση χρόνου από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία και το αρχικό σοκ που υπέστησαν όλες οι οικονομίες, καθίσταται πλέον σαφές πως η αιτία  των ακριβών υγρών καυσίμων στην χώρα μας, δεν είναι η Ουκρανία αλλά το εγχώριο καρτέλ πανίσχυρων εταιριών.

Παρ’ όλο που η τιμή του πετρελαίου διεθνώς βρίσκεται σήμερα περίπου στα 80 δολάρια ανά βαρέλι, η τιμή της βενζίνης στα πρατήρια ξεπέρασε και πάλι το ψυχολογικό όριο των 2 ευρώ/λίτρο, όσο δηλαδή ακριβώς είχε και κατά τους πρώτους μήνες του πολέμου, με τη μόνη διαφορά βεβαίως ότι η τιμή του πετρελαίου διεθνώς είχε φτάσει τότε ακόμη και 120 δολάρια ανά βαρέλι.

Οι αριθμοί μαρτυρούν πως στην Ελλάδα, οι τιμές των καυσίμων στην αντλία δεν είναι απόλυτα εξαρτημένες από διεθνείς συγκυρίες καθώς η διαμόρφωση των τιμών φαίνεται να είναι σε μεγάλο βαθμό «εγχώρια υπόθεση». Η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια διατηρεί το θλιβερό προνόμιο να φιγουράρει στις πρώτες θέσεις για τις ακριβές τιμές των καυσίμων, αφού φόροι και δασμοί είναι το 50% της τιμής τους. Το υπόλοιπο 47% αφορά στην τιμή απόκτησης και το 3% στο περιθώριο κέρδους της εταιρείας, του μεταφορέα και του πρατηριούχου.

Τι πρέπει να συμβεί για να περιοριστεί η τιμή των καυσίμων στα πρατήρια της χώρας ;

  • Κατ’ αρχάς να μειωθεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης καυσίμων. Ο ειδικός Φόρος Κατανάλωσης καυσίμων στη χώρα μας ανέρχεται στα 700 ευρώ ανά χίλια λίτρα βενζίνης. Δηλαδή 70 λεπτά ανά λίτρο. Θα μπορούσε η κυβέρνηση για ένα διάστημα να προχωρήσει στη μείωση του κι αν όχι να τον μειώσει στα 360 ευρώ ανά χιλιόλιτρο, που είναι το κατώτατο όριο που επιτρέπει η Ε.Ε., τουλάχιστον να τον κρατήσει στον μέσο όρο της Ε.Ε., που είναι τα 560 ευρώ ανά χιλιόλιτρο. Αν γινόταν αυτό, η άμεση μείωση της τιμής στη βενζίνη θα ήταν μεγαλύτερη των 20 λεπτών το λίτρο. Άλλωστε, πρόκειται για έναν πάγιο – και όχι αναλογικό – φόρο, ο οποίος επιβάλλεται ανά μονάδα προϊόντος. Αυτό σημαίνει ότι η αύξηση των φορολογικών εσόδων είναι συνάρτηση της αύξησης της κατανάλωσης. Συνεπώς, η διατήρηση της κατανάλωσης τουλάχιστον στα συνήθη επίπεδα θα έπρεπε να είναι εθνικός στόχος για να μην υπάρξει μείωση των φορολογικών εσόδων που θα οδηγήσει συνεπακόλουθα στην αύξηση άλλων εμμέσων φόρων.

Πέραν, όμως, του ΕΦΚ η τιμή των καυσίμων επιβαρύνεται με έναν από τους υψηλότερους συντελεστές ΦΠΑ σε επίπεδο Ε.Ε., δηλαδή 24%. Συνεπώς, όταν η βενζίνη πωλείται 1,85 ευρώ το λίτρο, η συμμετοχή των φόρων (ΕΦΚ και ΦΠΑ) στη διαμόρφωση της τελικής τιμής είναι σχεδόν 1,08 ευρώ! Στο πλαίσιο αυτό, λοιπόν, αρχικά η κυβέρνηση θα έπρεπε να μειώσει το ΦΠΑ στα καύσιμα. Λόγω της αναλογικότητας του συγκεκριμένου φόρου τα δημόσια έσοδα δεν θα είχαν καμία απώλεια. Αντιθέτως, το κράτος σήμερα κερδοσκοπεί όταν εισπράττει ΦΠΑ στις ήδη αυξημένες τιμές των καυσίμων, καθώς όσο οι τελευταίες αυξάνονται τόσο αυξάνονται και τα έσοδα του κράτους από ΦΠΑ.

  • Επιπρόσθετα πρέπει να μπει επιτέλους στον δημόσιο διάλογο η ανάγκη αλλαγής του νομοθετικού καθεστώτος που διέπει τις εισαγωγές ορυκτών καυσίμων στην χώρα μας. Μέχρι σήμερα, βάσει νομοθεσίας, όποιος επιχειρηματίας επιθυμεί να εισάγει στην χώρα, να διυλίσει και να διαθέσει ποσότητες ορυκτών καυσίμων, πρέπει να πληροί ορισμένες προϋποθέσεις, οι κυριότερες των οποίων είναι να διαθέτει τεράστιες δεξαμενές αποθήκευσης των καυσίμων, οι οποίες να διαθέτουν πρόσβαση σε λιμάνι, σιδηρόδρομο και λοιπές εξαιρετικά υψηλές προδιαγραφές, καθώς και η υποχρέωση τήρησης τεράστιων ποσοτήτων καυσίμων αδιάθετων ως «αποθέματα ασφαλείας» της χώρας. Εκ των πραγμάτων γίνεται αντιληπτό πως αυτό περιορίζει σημαντικά τον αριθμό των νομικών προσώπων που μπορούν να εισάγουν υδρογονάνθρακες στην Ελλάδα προς διύλιση και διάθεση, δημιουργώντας εμμέσως συνθήκες ολιγοπωλίου στην ελληνική αγορά καυσίμων, και ως συνήθως συμβαίνει στα ολιγοπώλια, οι τιμές είναι αφύσικα υψηλότερες από το κανονικό. Είναι ενδεικτικό πως αυτήν την στιγμή υπάρχουν μόνο δύο εταιρίες στην Ελλάδα που πληρούν της προϋποθέσεις του νόμου και διαθέτουν διυλιστήρια πετρελαίου. Όλες οι υπόλοιπες (περίπου 20) απλώς εμπορεύονται το ήδη διυλισμένο καύσιμο.

Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι και η ίδια η Επιτροπή Ανταγωνισμού τοποθετήθηκε αναφορικά με την λειτουργία του ανταγωνισμού στην αγορά πετρελαιοειδών στην χώρα μας, παρατηρώντας ότι ενώ οι εγχώριες τιμές προσαρμόζονται άμεσα (ή ακόμη και σε μεγαλύτερο ύψος) στις ανοδικές μεταβολές των διεθνών τιμών του πετρελαίου ή των επιμέρους τιμών των πετρελαιοειδών, εντούτοις  σε περιόδους καθοδικής κίνησης των τιμών, οι αντίστοιχες προσαρμογές δεν είναι εξίσου άμεσες. Αυτή η ασυμμετρία των τιμών σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις του κλάδου καθορίζουν τα περιθώρια κέρδους τους σε περιόδους ανόδου και καθόδου των τιμών σε διαφορετικό επίπεδο, επωφελούμενες των διακυμάνσεων των διεθνών τιμών.

 Συνοπτικά, οι έως τώρα μελέτες που αφορούν στην ελληνική αγορά των υγρών καυσίμων και των λοιπών πετρελαιοειδών τείνουν στο συμπέρασμα ότι υφίσταται ασυμμετρία του βαθμού προσαρμογής των τιμών σε επίπεδο λιανικής τιμή της βενζίνης.  Το ζήτημα των τιμών της ενέργειας για τα νοικοκυριά είναι ζήτημα επιβίωσης και απαιτεί συγκεκριμένες και ριζικές τομές και σίγουρα δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με voucher. Σε αντίθετη περίπτωση θα είναι σαν να προσπαθεί η κυβέρνηση να σβήσει μια «πυρκαγιά» απλώς χρησιμοποιώντας νεροπίστολα.

Πρόσφατα Άρθρα

Βελόπουλος: Απευθύνω έκκληση στους αγρότες, μην σας διασπάσει το Μαξίμου
Ελλάδα

Βελόπουλος: Απευθύνω έκκληση στους αγρότες, μην σας διασπάσει το Μαξίμου

13 Δεκεμβρίου 2025

Έκκληση στους αγρότες να συνεχίσουν τον αγώνα τους και να μη διασπαστούν ενόψει του καλέσματος του πρωθυπουργού για συνάντηση τη Δευτέρα το...

Διαβάστε Περισσότερα
Αυτή είναι η νέα κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη – Δείτε βίντεο
Ελλάδα

Μαρινάκης στους αγρότες: «Ναι» στον διάλογο, «όχι» στους κλειστούς δρόμους

13 Δεκεμβρίου 2025

Έκκληση στους αγρότες για διάλογο «χωρίς ταλαιπωρία της κοινωνίας», απηύθυνε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης, από το βήμα της Βουλής κατά...

Διαβάστε Περισσότερα
«Γιορτινή μαγεία στη Λίμνη Πλαστήρα»
Διάφορα

«Γιορτινή μαγεία στη Λίμνη Πλαστήρα»

12 Δεκεμβρίου 2025

Η Λίμνη Πλαστήρα με την αυθεντική φυσική ομορφιά και την πλούσια παράδοσή της, θα σας υποδεχθεί σε γιορτές γεμάτες φως,...

Διαβάστε Περισσότερα
Την Παρασκευή 12 και το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου  Το κύπελλο Ελλάδας Betsson Trophy Tour στην Καρδίτσα
Τοπικά

Την Παρασκευή 12 και το Σάββατο 13 Δεκεμβρίου Το κύπελλο Ελλάδας Betsson Trophy Tour στην Καρδίτσα

12 Δεκεμβρίου 2025

Η στάση του Trophy Tour που επρόκειτο να πραγματοποιηθεί στην Καρδίτσα το διήμερο 6-7/12/2025 και αναβλήθηκε λόγω της κακοκαιρίας, ορίστηκε...

Διαβάστε Περισσότερα
Η συνέπεια λόγων και έργων του Κατσή…
Τοπικά

Άρθρο-παρέμβαση του Δημάρχου Σοφάδων,
Δημοσθένη Κατσή
γεωργού & επιχειρηματία γεωπόνου

12 Δεκεμβρίου 2025

Επάγγελμα: γεωργός. Έτσι γράφει η ταυτότητά μου. Και είμαι περήφανος γι’ αυτό. Γιατί προτού γίνω γεωπόνος, προτού γίνω επιχειρηματίας, προτού...

Διαβάστε Περισσότερα
Κώστας Τσιάρας: Στόχος μας η προστασία παραγωγών και καταναλωτών και η ενίσχυση της ποιότητας των τροφίμων
Παραπολιτικά

Η μεγάλη αδικία για τον Τσιάρα…

12 Δεκεμβρίου 2025

Έχει υπηρετήσει σε θέσεις ευθύνης ουκ ολίγες.. Πάντοτε έδινε τον καλύτερο εαυτό δουλεύοντας σκληρά για το αποτέλεσμα.. Έτσι λοιπόν όταν...

Διαβάστε Περισσότερα
Ασπίδα προστασίας για τον πλάτανο του Λεοντίτου
Τοπικά

Ασπίδα προστασίας για τον πλάτανο του Λεοντίτου

11 Δεκεμβρίου 2025

Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες κοπής των προσβεβλημένων κλώνων του ιστορικού πλατάνου στην πλατεία του Λεοντίτου, στο Δήμο Αργιθέας, μετά από σχετική...

Διαβάστε Περισσότερα
Σε λειτουργία από το πρωί της Παρασκευής το «Χωριό των Χριστουγέννων» στην είσοδο του Παυσιλύπου
Τοπικά

Σε λειτουργία από το πρωί της Παρασκευής το «Χωριό των Χριστουγέννων» στην είσοδο του Παυσιλύπου

11 Δεκεμβρίου 2025

Ξεκινά την λειτουργία του από το πρωί της Παρασκευής το «Χωριό των Χριστουγέννων» στην πόλη της Καρδίτσας. Πρόκειται για μια...

Διαβάστε Περισσότερα
ΑΠΟΦΑΣΗ ΠΡΟΚΗΡΥΞΗΣ 24ης ΠΑΝΚΑΡΔΙΤΣΙΩΤΙΚΗΣ ΑΠΕΡΓΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΤΟΜΕΑ ΓΙΑ ΤΙΣ 16 ΔΕΚΕΜΒΡΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΑΤΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ
Τοπικά

ΑΠΟΦΑΣΗ ΠΡΟΚΗΡΥΞΗΣ 24ης ΠΑΝΚΑΡΔΙΤΣΙΩΤΙΚΗΣ ΑΠΕΡΓΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΤΟΜΕΑ ΓΙΑ ΤΙΣ 16 ΔΕΚΕΜΒΡΗ ΑΠΟ ΤΗΝ ΔΙΟΙΚΗΣΗ ΤΟΥ ΕΡΓΑΤΙΚΟΥ ΚΕΝΤΡΟΥ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ

11 Δεκεμβρίου 2025

Από την Κυριακή 30-11-2025 με μπροστάρηδες τους Θεσσαλούς αγρότες και κάτω από τον συντονισμό των ομοσπονδιών τους, βλέπουμε να δίνεται...

Διαβάστε Περισσότερα
Η σχέση που δεν κρύβεται…
Παραπολιτικά

Η σχέση που δεν κρύβεται…

11 Δεκεμβρίου 2025

H πρώην βουλευτής Παναγιώτα Βράντζα διατηρεί εξαιρετικές σχέσεις με τον Αλέξη Τσίπρα και αυτό δεν κρύβεται… Ακόμη και μετά τα...

Διαβάστε Περισσότερα

Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook

Next Post
Ο κύβος ερρίφθη…

Ο κύβος ερρίφθη…

ΣΥΡΙΖΑ – Εκλογές για ανάδειξη προέδρου: Πληροφορίες για τη διαδικασία εκλογής προέδρου- Πώς, πότε και πού ψηφίζουν οι πολίτες

ΣΥΡΙΖΑ – Εκλογές για ανάδειξη προέδρου: Πληροφορίες για τη διαδικασία εκλογής προέδρου- Πώς, πότε και πού ψηφίζουν οι πολίτες

ΕΟΔΥ: Ραγδαία αύξηση των λοιμώξεων από σαλμονέλα στην Ελλάδα

ΕΟΔΥ: Ραγδαία αύξηση των λοιμώξεων από σαλμονέλα στην Ελλάδα

Συντονιστικό κέντρο για την κακοκαιρία DANIEL στην ΠΕ Καρδίτσας

Συντονιστικό κέντρο για την κακοκαιρία DANIEL στην ΠΕ Καρδίτσας

  • Δήλωση Συμμόρφωσης
  • Ταυτότητα
  • Όροι χρήσης
  • Πολιτική προστασίας προσωπικών δεδομένων
  • Πολιτική Cookies

© 2023 Karditsain.gr

No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Τοπικά
  • Παραπολιτικά
  • Ελλάδα
  • Επιχειρείν
  • Πυθία
  • Διεθνή
  • Διάφορα
  • Επικοινωνία

© 2023 Karditsain.gr