Πέμπτη, 20 Νοεμβρίου, 2025
karditsain.gr
  • Αρχική
  • Τοπικά
  • Παραπολιτικά
  • Ελλάδα
  • Επιχειρείν
  • Πυθία
  • Διεθνή
  • Διάφορα
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Τοπικά
  • Παραπολιτικά
  • Ελλάδα
  • Επιχειρείν
  • Πυθία
  • Διεθνή
  • Διάφορα
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
karditsain.gr
No Result
View All Result

Παπαγεωργίου Σωτήρης: Πληρώνουμε τα ακριβότερα καύσιμα στην Ευρώπη!

  • Newsroom
  • 4 Σεπτεμβρίου, 2023
Παπαγεωργίου Σωτήρης: Πληρώνουμε τα ακριβότερα καύσιμα στην Ευρώπη!
ShareTweet

Με την πάροδο ενάμιση χρόνου από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία και το αρχικό σοκ που υπέστησαν όλες οι οικονομίες, καθίσταται πλέον σαφές πως η αιτία  των ακριβών υγρών καυσίμων στην χώρα μας, δεν είναι η Ουκρανία αλλά το εγχώριο καρτέλ πανίσχυρων εταιριών.

Παρ’ όλο που η τιμή του πετρελαίου διεθνώς βρίσκεται σήμερα περίπου στα 80 δολάρια ανά βαρέλι, η τιμή της βενζίνης στα πρατήρια ξεπέρασε και πάλι το ψυχολογικό όριο των 2 ευρώ/λίτρο, όσο δηλαδή ακριβώς είχε και κατά τους πρώτους μήνες του πολέμου, με τη μόνη διαφορά βεβαίως ότι η τιμή του πετρελαίου διεθνώς είχε φτάσει τότε ακόμη και 120 δολάρια ανά βαρέλι.

Οι αριθμοί μαρτυρούν πως στην Ελλάδα, οι τιμές των καυσίμων στην αντλία δεν είναι απόλυτα εξαρτημένες από διεθνείς συγκυρίες καθώς η διαμόρφωση των τιμών φαίνεται να είναι σε μεγάλο βαθμό «εγχώρια υπόθεση». Η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια διατηρεί το θλιβερό προνόμιο να φιγουράρει στις πρώτες θέσεις για τις ακριβές τιμές των καυσίμων, αφού φόροι και δασμοί είναι το 50% της τιμής τους. Το υπόλοιπο 47% αφορά στην τιμή απόκτησης και το 3% στο περιθώριο κέρδους της εταιρείας, του μεταφορέα και του πρατηριούχου.

Τι πρέπει να συμβεί για να περιοριστεί η τιμή των καυσίμων στα πρατήρια της χώρας ;

  • Κατ’ αρχάς να μειωθεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης καυσίμων. Ο ειδικός Φόρος Κατανάλωσης καυσίμων στη χώρα μας ανέρχεται στα 700 ευρώ ανά χίλια λίτρα βενζίνης. Δηλαδή 70 λεπτά ανά λίτρο. Θα μπορούσε η κυβέρνηση για ένα διάστημα να προχωρήσει στη μείωση του κι αν όχι να τον μειώσει στα 360 ευρώ ανά χιλιόλιτρο, που είναι το κατώτατο όριο που επιτρέπει η Ε.Ε., τουλάχιστον να τον κρατήσει στον μέσο όρο της Ε.Ε., που είναι τα 560 ευρώ ανά χιλιόλιτρο. Αν γινόταν αυτό, η άμεση μείωση της τιμής στη βενζίνη θα ήταν μεγαλύτερη των 20 λεπτών το λίτρο. Άλλωστε, πρόκειται για έναν πάγιο – και όχι αναλογικό – φόρο, ο οποίος επιβάλλεται ανά μονάδα προϊόντος. Αυτό σημαίνει ότι η αύξηση των φορολογικών εσόδων είναι συνάρτηση της αύξησης της κατανάλωσης. Συνεπώς, η διατήρηση της κατανάλωσης τουλάχιστον στα συνήθη επίπεδα θα έπρεπε να είναι εθνικός στόχος για να μην υπάρξει μείωση των φορολογικών εσόδων που θα οδηγήσει συνεπακόλουθα στην αύξηση άλλων εμμέσων φόρων.

Πέραν, όμως, του ΕΦΚ η τιμή των καυσίμων επιβαρύνεται με έναν από τους υψηλότερους συντελεστές ΦΠΑ σε επίπεδο Ε.Ε., δηλαδή 24%. Συνεπώς, όταν η βενζίνη πωλείται 1,85 ευρώ το λίτρο, η συμμετοχή των φόρων (ΕΦΚ και ΦΠΑ) στη διαμόρφωση της τελικής τιμής είναι σχεδόν 1,08 ευρώ! Στο πλαίσιο αυτό, λοιπόν, αρχικά η κυβέρνηση θα έπρεπε να μειώσει το ΦΠΑ στα καύσιμα. Λόγω της αναλογικότητας του συγκεκριμένου φόρου τα δημόσια έσοδα δεν θα είχαν καμία απώλεια. Αντιθέτως, το κράτος σήμερα κερδοσκοπεί όταν εισπράττει ΦΠΑ στις ήδη αυξημένες τιμές των καυσίμων, καθώς όσο οι τελευταίες αυξάνονται τόσο αυξάνονται και τα έσοδα του κράτους από ΦΠΑ.

  • Επιπρόσθετα πρέπει να μπει επιτέλους στον δημόσιο διάλογο η ανάγκη αλλαγής του νομοθετικού καθεστώτος που διέπει τις εισαγωγές ορυκτών καυσίμων στην χώρα μας. Μέχρι σήμερα, βάσει νομοθεσίας, όποιος επιχειρηματίας επιθυμεί να εισάγει στην χώρα, να διυλίσει και να διαθέσει ποσότητες ορυκτών καυσίμων, πρέπει να πληροί ορισμένες προϋποθέσεις, οι κυριότερες των οποίων είναι να διαθέτει τεράστιες δεξαμενές αποθήκευσης των καυσίμων, οι οποίες να διαθέτουν πρόσβαση σε λιμάνι, σιδηρόδρομο και λοιπές εξαιρετικά υψηλές προδιαγραφές, καθώς και η υποχρέωση τήρησης τεράστιων ποσοτήτων καυσίμων αδιάθετων ως «αποθέματα ασφαλείας» της χώρας. Εκ των πραγμάτων γίνεται αντιληπτό πως αυτό περιορίζει σημαντικά τον αριθμό των νομικών προσώπων που μπορούν να εισάγουν υδρογονάνθρακες στην Ελλάδα προς διύλιση και διάθεση, δημιουργώντας εμμέσως συνθήκες ολιγοπωλίου στην ελληνική αγορά καυσίμων, και ως συνήθως συμβαίνει στα ολιγοπώλια, οι τιμές είναι αφύσικα υψηλότερες από το κανονικό. Είναι ενδεικτικό πως αυτήν την στιγμή υπάρχουν μόνο δύο εταιρίες στην Ελλάδα που πληρούν της προϋποθέσεις του νόμου και διαθέτουν διυλιστήρια πετρελαίου. Όλες οι υπόλοιπες (περίπου 20) απλώς εμπορεύονται το ήδη διυλισμένο καύσιμο.

Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι και η ίδια η Επιτροπή Ανταγωνισμού τοποθετήθηκε αναφορικά με την λειτουργία του ανταγωνισμού στην αγορά πετρελαιοειδών στην χώρα μας, παρατηρώντας ότι ενώ οι εγχώριες τιμές προσαρμόζονται άμεσα (ή ακόμη και σε μεγαλύτερο ύψος) στις ανοδικές μεταβολές των διεθνών τιμών του πετρελαίου ή των επιμέρους τιμών των πετρελαιοειδών, εντούτοις  σε περιόδους καθοδικής κίνησης των τιμών, οι αντίστοιχες προσαρμογές δεν είναι εξίσου άμεσες. Αυτή η ασυμμετρία των τιμών σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις του κλάδου καθορίζουν τα περιθώρια κέρδους τους σε περιόδους ανόδου και καθόδου των τιμών σε διαφορετικό επίπεδο, επωφελούμενες των διακυμάνσεων των διεθνών τιμών.

 Συνοπτικά, οι έως τώρα μελέτες που αφορούν στην ελληνική αγορά των υγρών καυσίμων και των λοιπών πετρελαιοειδών τείνουν στο συμπέρασμα ότι υφίσταται ασυμμετρία του βαθμού προσαρμογής των τιμών σε επίπεδο λιανικής τιμή της βενζίνης.  Το ζήτημα των τιμών της ενέργειας για τα νοικοκυριά είναι ζήτημα επιβίωσης και απαιτεί συγκεκριμένες και ριζικές τομές και σίγουρα δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με voucher. Σε αντίθετη περίπτωση θα είναι σαν να προσπαθεί η κυβέρνηση να σβήσει μια «πυρκαγιά» απλώς χρησιμοποιώντας νεροπίστολα.

Πρόσφατα Άρθρα

Νέοι δικαιούχοι στο πρόγραμμα «Τουρισμός για όλους 2025»
Ελλάδα

Τουρισμός για Όλους: Νέοι δικαιούχοι για τη χαμηλή περίοδο

19 Νοεμβρίου 2025

Το υπουργείο Τουρισμού ανακοίνωσε τον οριστικό πίνακα δικαιούχων χαμηλής περιόδου, όπως διαμορφώθηκε μετά την ανακατανομή των αδιάθετων ποσών της υψηλής περιόδου. Σύμφωνα με ανακοίνωση...

Διαβάστε Περισσότερα
Σύγκρουση αυτοκινήτων στην Καρδιτσομαγούλα
Ελλάδα

Τηλεφωνικές απάτες: Στη φυλακή άλλοι 9 κατηγορούμενοι για το κύκλωμα

19 Νοεμβρίου 2025

Άλλοι 9 κατηγορούμενοι για συμμετοχή στο κύκλωμα με τις τηλεφωνικές απάτες, κρίθηκαν προφυλακιστέοι μετά τις απολογίες τους. Όλοι αρνήθηκαν την εμπλοκή τους στην...

Διαβάστε Περισσότερα
K.B.A. – Απόλλων Καρδίτσας στην αυλαία της 5ης αγωνιστικής στην Α2 ΕΣΚΑΘ
Διάφορα

K.B.A. – Απόλλων Καρδίτσας στην αυλαία της 5ης αγωνιστικής στην Α2 ΕΣΚΑΘ

19 Νοεμβρίου 2025

Με την αναμέτρηση K.B.A. – Απόλλων Καρδίτσας πέφτει η αυλαία της 5ης αγωνιστικής στο 2ο Όμιλο της Α2 ΕΣΚΑΘ. Η...

Διαβάστε Περισσότερα
Διπλή δράση ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης στο Μουζάκι για την Παγκόσμια Ημέρα για την Εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών
Τοπικά

Διπλή δράση ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης στο Μουζάκι για την Παγκόσμια Ημέρα για την Εξάλειψη της Βίας κατά των Γυναικών

19 Νοεμβρίου 2025

Ο Δήμος Μουζακίου, η Δημοτική Επιτροπή Ισότητας (ΔΕΠΙΣ) και το Κέντρο Κοινότητας του Δήμου, διοργανώνουν δύο σημαντικές δράσεις με αφορμή...

Διαβάστε Περισσότερα
Τέσσερις ακόμα πρόεδροι ξανά υποψήφιοι με τον Στεργίου
Παραπολιτικά

Όταν μιλούν οι πράξεις…

19 Νοεμβρίου 2025

Αν και ο κανόνας στους πολιτικούς είναι τα λόγια, εδώ έχουμε κάτι εντελώς διαφορετικό.. Ο λόγος για το δήμαρχο Αργιθέας...

Διαβάστε Περισσότερα
Εγκαινιάστηκε η έκθεση του γλύπτη Κυριάκου Ρόκου & της ζωγράφου – χαράκτριας  Ρουμπίνας Σαρελάκου 
Διάφορα

Εγκαινιάστηκε η έκθεση του γλύπτη Κυριάκου Ρόκου & της ζωγράφου – χαράκτριας Ρουμπίνας Σαρελάκου 

18 Νοεμβρίου 2025

Δυο μέρες που η Δημοτική Πινακοθήκη Καρδίτσας (ΔΠΚ) γιορτάζει. Σάββατο 15 και Κυριακή 16.11.2025 υποδέχεται την έκθεση του γλύπτη Κυριάκου...

Διαβάστε Περισσότερα
Ο ρόλος του Αλεξάκου στις δημοτικές εκλογές…
Παραπολιτικά

Η στενή επαφή Κουρέτα Αλεξάκου

18 Νοεμβρίου 2025

Στην αρχή ο παλιός δήμαρχος και νομάρχης αποτέλεσε την ψυχή του περιφερειάρχη στο νομό. Ήταν εκείνος που έκανε τις επαφές...

Διαβάστε Περισσότερα
Αναβαθμισμένος ο φετινός Τεχνόδρομος Χριστουγέννων στο Μουζάκι
Τοπικά

Αναβαθμισμένος ο φετινός Τεχνόδρομος Χριστουγέννων στο Μουζάκι

17 Νοεμβρίου 2025

Στο Δημαρχείο Μουζακίου πραγματοποιήθηκε το πρωί της Δευτέρας 17 Νοέμβρη Συνέντευξη Τύπου ενόψει της φετινής διοργάνωσης του Τεχνόδρομου Χριστουγέννων, τον...

Διαβάστε Περισσότερα
Επιστολή – Παρέμβαση για τον δρόμο Δέλτα Καρδίτσα
Επιχειρείν

Επιστολή – Παρέμβαση για τον δρόμο Δέλτα Καρδίτσα

17 Νοεμβρίου 2025

  “Η περιφέρεια έκανε αυτό που έπρεπε, έκανε τη μελέτη, βρήκε το χρηματοδοτικό εργαλείο, το ενέταξε, το προχώρησε. Η ταχύτητα...

Διαβάστε Περισσότερα
Η «Πυθία» αποκλειστικά στο karditsain.gr
Πυθία

Η Πυθία μασάει τα φύλλα της… και προβλέπει..!!

17 Νοεμβρίου 2025

Τελικά ήταν δίκαιο και έγινε πράξη.. Και μιλάω φυσικά για τα εγκαίνια της μεγάλης μονάδας ζωοτροφών του συνεταιρισμού προβατοτρόφων αγελαδοτρόφων...

Διαβάστε Περισσότερα

Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook

Next Post
Ο κύβος ερρίφθη…

Ο κύβος ερρίφθη…

ΣΥΡΙΖΑ – Εκλογές για ανάδειξη προέδρου: Πληροφορίες για τη διαδικασία εκλογής προέδρου- Πώς, πότε και πού ψηφίζουν οι πολίτες

ΣΥΡΙΖΑ – Εκλογές για ανάδειξη προέδρου: Πληροφορίες για τη διαδικασία εκλογής προέδρου- Πώς, πότε και πού ψηφίζουν οι πολίτες

ΕΟΔΥ: Ραγδαία αύξηση των λοιμώξεων από σαλμονέλα στην Ελλάδα

ΕΟΔΥ: Ραγδαία αύξηση των λοιμώξεων από σαλμονέλα στην Ελλάδα

Συντονιστικό κέντρο για την κακοκαιρία DANIEL στην ΠΕ Καρδίτσας

Συντονιστικό κέντρο για την κακοκαιρία DANIEL στην ΠΕ Καρδίτσας

  • Δήλωση Συμμόρφωσης
  • Ταυτότητα
  • Όροι χρήσης
  • Πολιτική προστασίας προσωπικών δεδομένων
  • Πολιτική Cookies

© 2023 Karditsain.gr

No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Τοπικά
  • Παραπολιτικά
  • Ελλάδα
  • Επιχειρείν
  • Πυθία
  • Διεθνή
  • Διάφορα
  • Επικοινωνία

© 2023 Karditsain.gr