Πέμπτη, 11 Δεκεμβρίου, 2025
karditsain.gr
  • Αρχική
  • Τοπικά
  • Παραπολιτικά
  • Ελλάδα
  • Επιχειρείν
  • Πυθία
  • Διεθνή
  • Διάφορα
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Τοπικά
  • Παραπολιτικά
  • Ελλάδα
  • Επιχειρείν
  • Πυθία
  • Διεθνή
  • Διάφορα
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
karditsain.gr
No Result
View All Result

Παπαγεωργίου Σωτήρης: Πληρώνουμε τα ακριβότερα καύσιμα στην Ευρώπη!

  • Newsroom
  • 4 Σεπτεμβρίου, 2023
Παπαγεωργίου Σωτήρης: Πληρώνουμε τα ακριβότερα καύσιμα στην Ευρώπη!
ShareTweet

Με την πάροδο ενάμιση χρόνου από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία και το αρχικό σοκ που υπέστησαν όλες οι οικονομίες, καθίσταται πλέον σαφές πως η αιτία  των ακριβών υγρών καυσίμων στην χώρα μας, δεν είναι η Ουκρανία αλλά το εγχώριο καρτέλ πανίσχυρων εταιριών.

Παρ’ όλο που η τιμή του πετρελαίου διεθνώς βρίσκεται σήμερα περίπου στα 80 δολάρια ανά βαρέλι, η τιμή της βενζίνης στα πρατήρια ξεπέρασε και πάλι το ψυχολογικό όριο των 2 ευρώ/λίτρο, όσο δηλαδή ακριβώς είχε και κατά τους πρώτους μήνες του πολέμου, με τη μόνη διαφορά βεβαίως ότι η τιμή του πετρελαίου διεθνώς είχε φτάσει τότε ακόμη και 120 δολάρια ανά βαρέλι.

Οι αριθμοί μαρτυρούν πως στην Ελλάδα, οι τιμές των καυσίμων στην αντλία δεν είναι απόλυτα εξαρτημένες από διεθνείς συγκυρίες καθώς η διαμόρφωση των τιμών φαίνεται να είναι σε μεγάλο βαθμό «εγχώρια υπόθεση». Η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια διατηρεί το θλιβερό προνόμιο να φιγουράρει στις πρώτες θέσεις για τις ακριβές τιμές των καυσίμων, αφού φόροι και δασμοί είναι το 50% της τιμής τους. Το υπόλοιπο 47% αφορά στην τιμή απόκτησης και το 3% στο περιθώριο κέρδους της εταιρείας, του μεταφορέα και του πρατηριούχου.

Τι πρέπει να συμβεί για να περιοριστεί η τιμή των καυσίμων στα πρατήρια της χώρας ;

  • Κατ’ αρχάς να μειωθεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης καυσίμων. Ο ειδικός Φόρος Κατανάλωσης καυσίμων στη χώρα μας ανέρχεται στα 700 ευρώ ανά χίλια λίτρα βενζίνης. Δηλαδή 70 λεπτά ανά λίτρο. Θα μπορούσε η κυβέρνηση για ένα διάστημα να προχωρήσει στη μείωση του κι αν όχι να τον μειώσει στα 360 ευρώ ανά χιλιόλιτρο, που είναι το κατώτατο όριο που επιτρέπει η Ε.Ε., τουλάχιστον να τον κρατήσει στον μέσο όρο της Ε.Ε., που είναι τα 560 ευρώ ανά χιλιόλιτρο. Αν γινόταν αυτό, η άμεση μείωση της τιμής στη βενζίνη θα ήταν μεγαλύτερη των 20 λεπτών το λίτρο. Άλλωστε, πρόκειται για έναν πάγιο – και όχι αναλογικό – φόρο, ο οποίος επιβάλλεται ανά μονάδα προϊόντος. Αυτό σημαίνει ότι η αύξηση των φορολογικών εσόδων είναι συνάρτηση της αύξησης της κατανάλωσης. Συνεπώς, η διατήρηση της κατανάλωσης τουλάχιστον στα συνήθη επίπεδα θα έπρεπε να είναι εθνικός στόχος για να μην υπάρξει μείωση των φορολογικών εσόδων που θα οδηγήσει συνεπακόλουθα στην αύξηση άλλων εμμέσων φόρων.

Πέραν, όμως, του ΕΦΚ η τιμή των καυσίμων επιβαρύνεται με έναν από τους υψηλότερους συντελεστές ΦΠΑ σε επίπεδο Ε.Ε., δηλαδή 24%. Συνεπώς, όταν η βενζίνη πωλείται 1,85 ευρώ το λίτρο, η συμμετοχή των φόρων (ΕΦΚ και ΦΠΑ) στη διαμόρφωση της τελικής τιμής είναι σχεδόν 1,08 ευρώ! Στο πλαίσιο αυτό, λοιπόν, αρχικά η κυβέρνηση θα έπρεπε να μειώσει το ΦΠΑ στα καύσιμα. Λόγω της αναλογικότητας του συγκεκριμένου φόρου τα δημόσια έσοδα δεν θα είχαν καμία απώλεια. Αντιθέτως, το κράτος σήμερα κερδοσκοπεί όταν εισπράττει ΦΠΑ στις ήδη αυξημένες τιμές των καυσίμων, καθώς όσο οι τελευταίες αυξάνονται τόσο αυξάνονται και τα έσοδα του κράτους από ΦΠΑ.

  • Επιπρόσθετα πρέπει να μπει επιτέλους στον δημόσιο διάλογο η ανάγκη αλλαγής του νομοθετικού καθεστώτος που διέπει τις εισαγωγές ορυκτών καυσίμων στην χώρα μας. Μέχρι σήμερα, βάσει νομοθεσίας, όποιος επιχειρηματίας επιθυμεί να εισάγει στην χώρα, να διυλίσει και να διαθέσει ποσότητες ορυκτών καυσίμων, πρέπει να πληροί ορισμένες προϋποθέσεις, οι κυριότερες των οποίων είναι να διαθέτει τεράστιες δεξαμενές αποθήκευσης των καυσίμων, οι οποίες να διαθέτουν πρόσβαση σε λιμάνι, σιδηρόδρομο και λοιπές εξαιρετικά υψηλές προδιαγραφές, καθώς και η υποχρέωση τήρησης τεράστιων ποσοτήτων καυσίμων αδιάθετων ως «αποθέματα ασφαλείας» της χώρας. Εκ των πραγμάτων γίνεται αντιληπτό πως αυτό περιορίζει σημαντικά τον αριθμό των νομικών προσώπων που μπορούν να εισάγουν υδρογονάνθρακες στην Ελλάδα προς διύλιση και διάθεση, δημιουργώντας εμμέσως συνθήκες ολιγοπωλίου στην ελληνική αγορά καυσίμων, και ως συνήθως συμβαίνει στα ολιγοπώλια, οι τιμές είναι αφύσικα υψηλότερες από το κανονικό. Είναι ενδεικτικό πως αυτήν την στιγμή υπάρχουν μόνο δύο εταιρίες στην Ελλάδα που πληρούν της προϋποθέσεις του νόμου και διαθέτουν διυλιστήρια πετρελαίου. Όλες οι υπόλοιπες (περίπου 20) απλώς εμπορεύονται το ήδη διυλισμένο καύσιμο.

Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι και η ίδια η Επιτροπή Ανταγωνισμού τοποθετήθηκε αναφορικά με την λειτουργία του ανταγωνισμού στην αγορά πετρελαιοειδών στην χώρα μας, παρατηρώντας ότι ενώ οι εγχώριες τιμές προσαρμόζονται άμεσα (ή ακόμη και σε μεγαλύτερο ύψος) στις ανοδικές μεταβολές των διεθνών τιμών του πετρελαίου ή των επιμέρους τιμών των πετρελαιοειδών, εντούτοις  σε περιόδους καθοδικής κίνησης των τιμών, οι αντίστοιχες προσαρμογές δεν είναι εξίσου άμεσες. Αυτή η ασυμμετρία των τιμών σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις του κλάδου καθορίζουν τα περιθώρια κέρδους τους σε περιόδους ανόδου και καθόδου των τιμών σε διαφορετικό επίπεδο, επωφελούμενες των διακυμάνσεων των διεθνών τιμών.

 Συνοπτικά, οι έως τώρα μελέτες που αφορούν στην ελληνική αγορά των υγρών καυσίμων και των λοιπών πετρελαιοειδών τείνουν στο συμπέρασμα ότι υφίσταται ασυμμετρία του βαθμού προσαρμογής των τιμών σε επίπεδο λιανικής τιμή της βενζίνης.  Το ζήτημα των τιμών της ενέργειας για τα νοικοκυριά είναι ζήτημα επιβίωσης και απαιτεί συγκεκριμένες και ριζικές τομές και σίγουρα δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με voucher. Σε αντίθετη περίπτωση θα είναι σαν να προσπαθεί η κυβέρνηση να σβήσει μια «πυρκαγιά» απλώς χρησιμοποιώντας νεροπίστολα.

Πρόσφατα Άρθρα

Η σχέση που δεν κρύβεται…
Παραπολιτικά

Η σχέση που δεν κρύβεται…

11 Δεκεμβρίου 2025

H πρώην βουλευτής Παναγιώτα Βράντζα διατηρεί εξαιρετικές σχέσεις με τον Αλέξη Τσίπρα και αυτό δεν κρύβεται… Ακόμη και μετά τα...

Διαβάστε Περισσότερα
Σε πλήρη εξέλιξη η ανασυγκρότηση της Αργιθέας
Τοπικά

Σε πλήρη εξέλιξη η ανασυγκρότηση της Αργιθέας

11 Δεκεμβρίου 2025

Σημαντική συνάντηση πραγματοποιήθηκε σήμερα το μεσημέρι στην Αθήνα, ανάμεσα στον Δήμαρχο Αργιθέας κ. Ανδρέα Στεργίου και τον Υφυπουργό Κλιματικής Κρίσης...

Διαβάστε Περισσότερα
Συγκρότηση σε Σώμα της ΔΗΜ.Τ.Ο. ΝΔ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ
Τοπικά

Συγκρότηση σε Σώμα της ΔΗΜ.Τ.Ο. ΝΔ ΚΑΡΔΙΤΣΑΣ

11 Δεκεμβρίου 2025

Η νεοεκλεγείσα ΔΗΜ.Τ.Ο. Νέας Δημοκρατίας  Καρδίτσας  συνεδρίασε στις 3 Δεκέμβριου 2025, υπό τον Πρόεδρο κ. Βασίλης Σιώκας και ολοκλήρωσε τη...

Διαβάστε Περισσότερα
Εκατοντάδες μαθητές στο «Open Day Εθελοντισμού» της Περιφέρειας Θεσσαλίας
Ελλάδα

Εκατοντάδες μαθητές στο «Open Day Εθελοντισμού» της Περιφέρειας Θεσσαλίας

10 Δεκεμβρίου 2025

Με εντυπωσιακή συμμετοχή από πλευράς μαθητών διεξήχθη σήμερα το πρωί, στο προαύλιο της Περιφέρειας Θεσσαλίας, στη Λάρισα, το «Open Day...

Διαβάστε Περισσότερα
Η Περιφέρεια Θεσσαλίας φωταγωγεί το Χριστουγεννιάτικο Δέντρο της
Ελλάδα

Η Περιφέρεια Θεσσαλίας φωταγωγεί το Χριστουγεννιάτικο Δέντρο της

10 Δεκεμβρίου 2025

Η Περιφέρεια Θεσσαλίας δίνει το έναυσμα για την επίσημη έναρξη της εορταστικής περιόδου με μια μεγάλη χριστουγεννιάτικη εκδήλωση που θα...

Διαβάστε Περισσότερα
ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΜΕΝΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΚΙΝΗΣΗ ΖΩΟΤΡΟΦΩΝ ΛΟΓΩ ΕΚΤΑΚΤΩΝ ΜΕΤΡΩΝ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΥ ΕΞΑΠΛΩΣΗΣ ΤΗΣ ΕΥΛΟΓΙΑΣ ΑΙΓΟΠΡΟΒΑΤΩΝ

Τοπικά

ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΜΕΝΕΣ ΟΔΗΓΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΚΙΝΗΣΗ ΖΩΟΤΡΟΦΩΝ ΛΟΓΩ ΕΚΤΑΚΤΩΝ ΜΕΤΡΩΝ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΥ ΕΞΑΠΛΩΣΗΣ ΤΗΣ ΕΥΛΟΓΙΑΣ ΑΙΓΟΠΡΟΒΑΤΩΝ


10 Δεκεμβρίου 2025

Στην Περιφέρεια Θεσσαλίας πραγματοποιήθηκε σύσκεψη σχετικά με θέματα ελέγχων και διακίνησης ζωοτροφών στα πλαίσια αντιμετώπισης της ζωονόσου της ευλογίας. Στη...

Διαβάστε Περισσότερα
Άναμμα Χριστουγεννιάτικου Δέντρου στους Σοφάδες!
Τοπικά

Άναμμα Χριστουγεννιάτικου Δέντρου στους Σοφάδες!

10 Δεκεμβρίου 2025

Άναμμα Χριστουγεννιάτικου Δέντρου – Σας περιμένουμε όλους! Παρασκευή 12 Δεκεμβρίου 2025 – 19:30 Κεντρική Πλατεία Σοφάδων Οι γιορτές ξεκινούν και...

Διαβάστε Περισσότερα
Αγοραστός: Εγώ είμαι Θεσσαλός, δεν έδωσα καμία εντολή να σταματήσουν τα έργα
Τοπικά

Eπιστολή Κ. Αγοραστού στην πρόεδρο του περιφερειακού συμβουλίου σχετικά με αίτημα του κ. Ν. Πλακιά

10 Δεκεμβρίου 2025

Προς την Πρόεδρο του Περιφερειακού Συμβουλίου Θεσσαλίας Αξιότιμη κυρία Πρόεδρε, Ο πόνος των οικογενειών που έχασαν τα παιδιά τους στα...

Διαβάστε Περισσότερα
Ο αγρότης δίνει απαντήσεις για όσα δεν έγιναν τόσα χρόνια…
Παραπολιτικά

Ο Τέλιος έντιμα στον αγώνα…

10 Δεκεμβρίου 2025

Μπορεί να είναι στην κεφαλή της Περιφερειακής Ενότητας Καρδίτσας, αλλά παράλληλα δεν ξεχνά τους ανθρώπους της αγροτιάς που δίνουν τη...

Διαβάστε Περισσότερα
Νέο Χωρικό Όραμα για Βιώσιμη Ανάπτυξη του Δήμου Αργιθέας
Τοπικά

Νέο Χωρικό Όραμα για Βιώσιμη Ανάπτυξη του Δήμου Αργιθέας

10 Δεκεμβρίου 2025

Στο Δημαρχείο Ανθηρού, πραγματοποιήθηκε σήμερα το πρωί από τους μελετητές, ενώπιον του Δημάρχου κ. Ανδρέα Στεργίου, πολλών αξιωματούχων και στελεχών...

Διαβάστε Περισσότερα

Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook

Next Post
Ο κύβος ερρίφθη…

Ο κύβος ερρίφθη…

ΣΥΡΙΖΑ – Εκλογές για ανάδειξη προέδρου: Πληροφορίες για τη διαδικασία εκλογής προέδρου- Πώς, πότε και πού ψηφίζουν οι πολίτες

ΣΥΡΙΖΑ – Εκλογές για ανάδειξη προέδρου: Πληροφορίες για τη διαδικασία εκλογής προέδρου- Πώς, πότε και πού ψηφίζουν οι πολίτες

ΕΟΔΥ: Ραγδαία αύξηση των λοιμώξεων από σαλμονέλα στην Ελλάδα

ΕΟΔΥ: Ραγδαία αύξηση των λοιμώξεων από σαλμονέλα στην Ελλάδα

Συντονιστικό κέντρο για την κακοκαιρία DANIEL στην ΠΕ Καρδίτσας

Συντονιστικό κέντρο για την κακοκαιρία DANIEL στην ΠΕ Καρδίτσας

  • Δήλωση Συμμόρφωσης
  • Ταυτότητα
  • Όροι χρήσης
  • Πολιτική προστασίας προσωπικών δεδομένων
  • Πολιτική Cookies

© 2023 Karditsain.gr

No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Τοπικά
  • Παραπολιτικά
  • Ελλάδα
  • Επιχειρείν
  • Πυθία
  • Διεθνή
  • Διάφορα
  • Επικοινωνία

© 2023 Karditsain.gr