Πέμπτη, 13 Νοεμβρίου, 2025
karditsain.gr
  • Αρχική
  • Τοπικά
  • Παραπολιτικά
  • Ελλάδα
  • Επιχειρείν
  • Πυθία
  • Διεθνή
  • Διάφορα
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Τοπικά
  • Παραπολιτικά
  • Ελλάδα
  • Επιχειρείν
  • Πυθία
  • Διεθνή
  • Διάφορα
  • Επικοινωνία
No Result
View All Result
karditsain.gr
No Result
View All Result

Παπαγεωργίου Σωτήρης: Πληρώνουμε τα ακριβότερα καύσιμα στην Ευρώπη!

  • Newsroom
  • 4 Σεπτεμβρίου, 2023
Παπαγεωργίου Σωτήρης: Πληρώνουμε τα ακριβότερα καύσιμα στην Ευρώπη!
ShareTweet

Με την πάροδο ενάμιση χρόνου από την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία και το αρχικό σοκ που υπέστησαν όλες οι οικονομίες, καθίσταται πλέον σαφές πως η αιτία  των ακριβών υγρών καυσίμων στην χώρα μας, δεν είναι η Ουκρανία αλλά το εγχώριο καρτέλ πανίσχυρων εταιριών.

Παρ’ όλο που η τιμή του πετρελαίου διεθνώς βρίσκεται σήμερα περίπου στα 80 δολάρια ανά βαρέλι, η τιμή της βενζίνης στα πρατήρια ξεπέρασε και πάλι το ψυχολογικό όριο των 2 ευρώ/λίτρο, όσο δηλαδή ακριβώς είχε και κατά τους πρώτους μήνες του πολέμου, με τη μόνη διαφορά βεβαίως ότι η τιμή του πετρελαίου διεθνώς είχε φτάσει τότε ακόμη και 120 δολάρια ανά βαρέλι.

Οι αριθμοί μαρτυρούν πως στην Ελλάδα, οι τιμές των καυσίμων στην αντλία δεν είναι απόλυτα εξαρτημένες από διεθνείς συγκυρίες καθώς η διαμόρφωση των τιμών φαίνεται να είναι σε μεγάλο βαθμό «εγχώρια υπόθεση». Η Ελλάδα τα τελευταία χρόνια διατηρεί το θλιβερό προνόμιο να φιγουράρει στις πρώτες θέσεις για τις ακριβές τιμές των καυσίμων, αφού φόροι και δασμοί είναι το 50% της τιμής τους. Το υπόλοιπο 47% αφορά στην τιμή απόκτησης και το 3% στο περιθώριο κέρδους της εταιρείας, του μεταφορέα και του πρατηριούχου.

Τι πρέπει να συμβεί για να περιοριστεί η τιμή των καυσίμων στα πρατήρια της χώρας ;

  • Κατ’ αρχάς να μειωθεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης καυσίμων. Ο ειδικός Φόρος Κατανάλωσης καυσίμων στη χώρα μας ανέρχεται στα 700 ευρώ ανά χίλια λίτρα βενζίνης. Δηλαδή 70 λεπτά ανά λίτρο. Θα μπορούσε η κυβέρνηση για ένα διάστημα να προχωρήσει στη μείωση του κι αν όχι να τον μειώσει στα 360 ευρώ ανά χιλιόλιτρο, που είναι το κατώτατο όριο που επιτρέπει η Ε.Ε., τουλάχιστον να τον κρατήσει στον μέσο όρο της Ε.Ε., που είναι τα 560 ευρώ ανά χιλιόλιτρο. Αν γινόταν αυτό, η άμεση μείωση της τιμής στη βενζίνη θα ήταν μεγαλύτερη των 20 λεπτών το λίτρο. Άλλωστε, πρόκειται για έναν πάγιο – και όχι αναλογικό – φόρο, ο οποίος επιβάλλεται ανά μονάδα προϊόντος. Αυτό σημαίνει ότι η αύξηση των φορολογικών εσόδων είναι συνάρτηση της αύξησης της κατανάλωσης. Συνεπώς, η διατήρηση της κατανάλωσης τουλάχιστον στα συνήθη επίπεδα θα έπρεπε να είναι εθνικός στόχος για να μην υπάρξει μείωση των φορολογικών εσόδων που θα οδηγήσει συνεπακόλουθα στην αύξηση άλλων εμμέσων φόρων.

Πέραν, όμως, του ΕΦΚ η τιμή των καυσίμων επιβαρύνεται με έναν από τους υψηλότερους συντελεστές ΦΠΑ σε επίπεδο Ε.Ε., δηλαδή 24%. Συνεπώς, όταν η βενζίνη πωλείται 1,85 ευρώ το λίτρο, η συμμετοχή των φόρων (ΕΦΚ και ΦΠΑ) στη διαμόρφωση της τελικής τιμής είναι σχεδόν 1,08 ευρώ! Στο πλαίσιο αυτό, λοιπόν, αρχικά η κυβέρνηση θα έπρεπε να μειώσει το ΦΠΑ στα καύσιμα. Λόγω της αναλογικότητας του συγκεκριμένου φόρου τα δημόσια έσοδα δεν θα είχαν καμία απώλεια. Αντιθέτως, το κράτος σήμερα κερδοσκοπεί όταν εισπράττει ΦΠΑ στις ήδη αυξημένες τιμές των καυσίμων, καθώς όσο οι τελευταίες αυξάνονται τόσο αυξάνονται και τα έσοδα του κράτους από ΦΠΑ.

  • Επιπρόσθετα πρέπει να μπει επιτέλους στον δημόσιο διάλογο η ανάγκη αλλαγής του νομοθετικού καθεστώτος που διέπει τις εισαγωγές ορυκτών καυσίμων στην χώρα μας. Μέχρι σήμερα, βάσει νομοθεσίας, όποιος επιχειρηματίας επιθυμεί να εισάγει στην χώρα, να διυλίσει και να διαθέσει ποσότητες ορυκτών καυσίμων, πρέπει να πληροί ορισμένες προϋποθέσεις, οι κυριότερες των οποίων είναι να διαθέτει τεράστιες δεξαμενές αποθήκευσης των καυσίμων, οι οποίες να διαθέτουν πρόσβαση σε λιμάνι, σιδηρόδρομο και λοιπές εξαιρετικά υψηλές προδιαγραφές, καθώς και η υποχρέωση τήρησης τεράστιων ποσοτήτων καυσίμων αδιάθετων ως «αποθέματα ασφαλείας» της χώρας. Εκ των πραγμάτων γίνεται αντιληπτό πως αυτό περιορίζει σημαντικά τον αριθμό των νομικών προσώπων που μπορούν να εισάγουν υδρογονάνθρακες στην Ελλάδα προς διύλιση και διάθεση, δημιουργώντας εμμέσως συνθήκες ολιγοπωλίου στην ελληνική αγορά καυσίμων, και ως συνήθως συμβαίνει στα ολιγοπώλια, οι τιμές είναι αφύσικα υψηλότερες από το κανονικό. Είναι ενδεικτικό πως αυτήν την στιγμή υπάρχουν μόνο δύο εταιρίες στην Ελλάδα που πληρούν της προϋποθέσεις του νόμου και διαθέτουν διυλιστήρια πετρελαίου. Όλες οι υπόλοιπες (περίπου 20) απλώς εμπορεύονται το ήδη διυλισμένο καύσιμο.

Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι και η ίδια η Επιτροπή Ανταγωνισμού τοποθετήθηκε αναφορικά με την λειτουργία του ανταγωνισμού στην αγορά πετρελαιοειδών στην χώρα μας, παρατηρώντας ότι ενώ οι εγχώριες τιμές προσαρμόζονται άμεσα (ή ακόμη και σε μεγαλύτερο ύψος) στις ανοδικές μεταβολές των διεθνών τιμών του πετρελαίου ή των επιμέρους τιμών των πετρελαιοειδών, εντούτοις  σε περιόδους καθοδικής κίνησης των τιμών, οι αντίστοιχες προσαρμογές δεν είναι εξίσου άμεσες. Αυτή η ασυμμετρία των τιμών σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις του κλάδου καθορίζουν τα περιθώρια κέρδους τους σε περιόδους ανόδου και καθόδου των τιμών σε διαφορετικό επίπεδο, επωφελούμενες των διακυμάνσεων των διεθνών τιμών.

 Συνοπτικά, οι έως τώρα μελέτες που αφορούν στην ελληνική αγορά των υγρών καυσίμων και των λοιπών πετρελαιοειδών τείνουν στο συμπέρασμα ότι υφίσταται ασυμμετρία του βαθμού προσαρμογής των τιμών σε επίπεδο λιανικής τιμή της βενζίνης.  Το ζήτημα των τιμών της ενέργειας για τα νοικοκυριά είναι ζήτημα επιβίωσης και απαιτεί συγκεκριμένες και ριζικές τομές και σίγουρα δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί με voucher. Σε αντίθετη περίπτωση θα είναι σαν να προσπαθεί η κυβέρνηση να σβήσει μια «πυρκαγιά» απλώς χρησιμοποιώντας νεροπίστολα.

Πρόσφατα Άρθρα

Εθιμοτυπική επίσκεψη του νέου Διοικητικού Συμβουλίου των Πολυτέκνων Καρδίτσας στον Αντιπεριφερειάρχη
Τοπικά

Εθιμοτυπική επίσκεψη του νέου Διοικητικού Συμβουλίου των Πολυτέκνων Καρδίτσας στον Αντιπεριφερειάρχη

12 Νοεμβρίου 2025

Μέσα σε ζεστό και εγκάρδιο κλίμα πραγματοποιήθηκε εθιμοτυπική συνάντηση του νέου Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου Πολυτέκνων Καρδίτσας με τον Αντιπεριφερειάρχη...

Διαβάστε Περισσότερα
Πολυτεχνείο: Δικαίωμα στην ελευθερία και στην αξιοπρέπεια – Όχι στην τρομοκρατία και ποινικοποίηση των αγώνων
Τοπικά

Πολυτεχνείο: Δικαίωμα στην ελευθερία και στην αξιοπρέπεια – Όχι στην τρομοκρατία και ποινικοποίηση των αγώνων

12 Νοεμβρίου 2025

Πέρασαν 52 ολόκληρα χρόνια από την εξέγερση του Πολυτεχνείου μια εξέγερση του λαού που ποτίστηκε με αίμα και ήταν η...

Διαβάστε Περισσότερα
Ορκομωσία νέας υπαλλήλου στο Δήμο Μουζακίου
Τοπικά

Ορκομωσία νέας υπαλλήλου στο Δήμο Μουζακίου

12 Νοεμβρίου 2025

  Ορκίστηκε την Τετάρτη (12/11) στο Δημαρχείο Μουζακίου, νέα υπάλληλος ειδικότητας Π.Ε. Αρχιτεκτόνων Μηχανικών. Η υπάλληλος αφού έθεσε το χέρι...

Διαβάστε Περισσότερα
Επίσημη στήριξη Αγοραστού από τη Νέα Δημοκρατία για την Περιφέρεια
Παραπολιτικά

Οι μάχες του Αγοραστού…

12 Νοεμβρίου 2025

Σίγουρα πλέον σε τίποτα δε θυμίζει τον απόλυτο κυρίαρχο των 14 ετών διοίκησης.. Όμως ακόμη και τώρα τον βλέπουμε έστω...

Διαβάστε Περισσότερα
Κρίσιμη η κατάσταση στη Λίμνη Σμοκόβου –  Περιορισμένη η δυνατότητα άρδευσης για την επόμενη περίοδο
Τοπικά

Κρίσιμη η κατάσταση στη Λίμνη Σμοκόβου – Περιορισμένη η δυνατότητα άρδευσης για την επόμενη περίοδο

11 Νοεμβρίου 2025

Μετά τις παρατεταμένες ξηροθερμικές συνθήκες που επικράτησαν στην περιοχή κατά το τελευταίο έτος, τα υδατικά αποθέματα της Λίμνης Σμοκόβου βρίσκονται...

Διαβάστε Περισσότερα
Συνεχίζονται οι ασφαλτικές εργασίες στην Επαρχιακή Οδό Καρδίτσας – Λάρισας
Τοπικά

Συνεχίζονται οι ασφαλτικές εργασίες στην Επαρχιακή Οδό Καρδίτσας – Λάρισας

11 Νοεμβρίου 2025

Συνεχίζονται με εντατικούς ρυθμούς οι ασφαλτικές εργασίες στην Επαρχιακή Οδό Καρδίτσας – Λάρισας, με στόχο τη βελτίωση και την ενίσχυση...

Διαβάστε Περισσότερα
Κουρέτας: Καθοριστικό ρόλο στην αντιμετώπιση της πανώλης η ταχύτητα με την οποία δράσαμε
Τοπικά

Η Περιφέρεια προχωρά σε καταγραφή και ανάδειξη της ιστορικής μνήμης της Θεσσαλίας

11 Νοεμβρίου 2025

Η Περιφέρεια Θεσσαλίας, στο πλαίσιο των πρωτοβουλιών της για την ενίσχυση της πολιτιστικής ταυτότητας και της ιστορικής συνείδησης των πολιτών,...

Διαβάστε Περισσότερα
Κωτσός: «Ολοκλήρωση Αχελώου και σήραγγα Τυμπάνου»
Τοπικά

Κωτσός: «Ολοκλήρωση Αχελώου και σήραγγα Τυμπάνου»

11 Νοεμβρίου 2025

Ο Βουλευτής Καρδίτσας Γιώργος Κωτσός συμμετείχε στην εκδήλωση με θέμα «Η Κοιλάδα του Αχελώου Αλλιώς: Ανάπτυξη χωρίς Καταστροφή», που πραγματοποιήθηκε...

Διαβάστε Περισσότερα
Η εξαφανισμένη Αθηνά…
Παραπολιτικά

Η εξαφανισμένη Αθηνά…

11 Νοεμβρίου 2025

Κατάφερε την εκλογή της κόντρα στις προβλέψεις και από τότε βρίσκεται στα πολιτικά αζήτητα.. Κάποιοι υποστηρίζουν πως εκούσια τραβήχτηκε για...

Διαβάστε Περισσότερα
Συντονιστικό κέντρο για την κακοκαιρία DANIEL στην ΠΕ Καρδίτσας
Τοπικά

Οδηγίες για τη Χρήση Στερεών Καυσίμων και Προστασία της Ατμόσφαιρας ενόψει της Χειμερινής Περιόδου

10 Νοεμβρίου 2025

Από το Τμήμα Περιβάλλοντος της Περιφερειακής Ενότητας Καρδίτσας ενόψει της χειμερινής περιόδου, επισημαίνουμε στους κατοίκους της Περιφερειακής Ενότητας Καρδίτσας, τόσο...

Διαβάστε Περισσότερα

Κάνε like στη σελίδα μας στο Facebook

Next Post
Ο κύβος ερρίφθη…

Ο κύβος ερρίφθη…

ΣΥΡΙΖΑ – Εκλογές για ανάδειξη προέδρου: Πληροφορίες για τη διαδικασία εκλογής προέδρου- Πώς, πότε και πού ψηφίζουν οι πολίτες

ΣΥΡΙΖΑ – Εκλογές για ανάδειξη προέδρου: Πληροφορίες για τη διαδικασία εκλογής προέδρου- Πώς, πότε και πού ψηφίζουν οι πολίτες

ΕΟΔΥ: Ραγδαία αύξηση των λοιμώξεων από σαλμονέλα στην Ελλάδα

ΕΟΔΥ: Ραγδαία αύξηση των λοιμώξεων από σαλμονέλα στην Ελλάδα

Συντονιστικό κέντρο για την κακοκαιρία DANIEL στην ΠΕ Καρδίτσας

Συντονιστικό κέντρο για την κακοκαιρία DANIEL στην ΠΕ Καρδίτσας

  • Δήλωση Συμμόρφωσης
  • Ταυτότητα
  • Όροι χρήσης
  • Πολιτική προστασίας προσωπικών δεδομένων
  • Πολιτική Cookies

© 2023 Karditsain.gr

No Result
View All Result
  • Αρχική
  • Τοπικά
  • Παραπολιτικά
  • Ελλάδα
  • Επιχειρείν
  • Πυθία
  • Διεθνή
  • Διάφορα
  • Επικοινωνία

© 2023 Karditsain.gr